Svante Grogarn är regissör och scenograf/ljusdesigner med stor erfarenhet av undervisning i skådespeleri. Han har arbetat i en mängd olika sammanhang i ett tjugotal länder, med institutioner såväl som med fria grupper – bl.a. på Teaterhögskolan och Musikhögskolan i Göteborg, Göteborgs Stadsteater, Teater Albatross, Ögonblicksteatern, Göteborgs Symfoniker, Stockholms Filharmonin, Sveriges Radio och SVT. Svante är utbildad handledare av systemiska konstellationer och Bert Hellingers metodik.
Svante Grogarn är linjeledare för teaterskolan och biträdande rektor för Nordiska Folkhögskolan Han leder Nordiska Teaterskolans arbete och undervisar i rörelsebaserad skådespelarträning och regihandledning.
På teaterskolans olika kurser arbetar många gästlärare. Vissa återkommer varje år, andra mer oregelbundet. Här presenteras några som arbetat hos oss de senaste åren.
Hanna Nygårds är utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Luleå. Hon har under senaste år medverkat i flera produktioner på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. Senast i rollen som August Strindbergs andra fru Frida Uhl, i den kritikerrosade monologen med samma namn, som Hanna skrivit tillsammans med teaterns chef Anna Petterson. Våren 2020 arbetade Hanna som regissör vid Borås Stadsteater.
Michael Norlind är verksam som scenkonstnär, pedagog och regissör. Han har rötter hos bl a Larssons teaterakademi och Sotenäs teaterateljé, och lång erfarenhet av att handleda och undervisa skådespelare. Michael har under de senaste åren arbetat bl a vid Akademien för Scenekunst (NTA) i Fredrikstad (NO) och som avdelningschef och programansvarig för Teaterhögskolan i Luleå. Sedan 2007 är han konstnärlig ledare för Scenkonst Gerlesborg som är ett centrum för scenisk rörelse och eget skapande. På centrumet samlas och vidareutvecklas det pedagogiska arbetet under benämningen Playfulness.
Soledad Howe är dansare, koreograf och pedagog inom scenkonst och performance. Hon är konstnärlig ledare för konstkollektivet MOLD. Soledad har sedan 2009 arbetat som koreograf med regissören Suzanne Osten. Hon har tidigare bl a arbetat på Backa Teater, Dramaten, Göteborgs Stadsteater, Hagateatern, Teater Trixter, Göteborgsoperan och Skånes Dansteater. På Nordiska teaterskolan undervisar hon i nutida dans, koreografi och improvisation.
Joanna Camacho är utbildad lärare och tränar Teaterskolans åk 1 i kickboxning. Joanna är aktiv i Göteborgs Kickboxningsklubb.
Mattias Leandersson är utbildad på Gymnastik og Idraettshögskolen i Viborg Danmark. Arbetat på Teaterhögskolan i Göteborg som adjunkt i rörelse och akrobatik. Mattias undervisar i akrobatik på Nordiska Teaterskolan.
Maria Pihl undervisar i röst och tal. Hon är logoped och sångare och driver den privata logopedmottagningen Röstfabriken i Jonsereds fabriker. Maria jobbar främst med stamning, röstbesvär, uttalsproblematik, men ger även sånglektioner och förebyggande röstvård.
Sarah Kenter undervisar i improvisation enligt en egenutvecklad metod som hon kallar Improvisation Field Technique (IFT). Metoden är har rötterna i Bert Hellingers arbete med systemiska konstellationer och amerikansk Long Form tradition. Sarah Kenter leder den Köpenhamnsbaserade gruppen FELT som arbetar med improvisation enligt IFT.
Joséphine Wistedt är regissör och skådespelare och skriver också för scenen. Hon är utbildad på École De Théâtre Jacues Lecoq i Paris, och på Stockholms Dramatiska Högskolas Mimskådespelarprogram följt av en Master i fördjupad textgestaltning och sång. De senaste åren har hon arbetat som skådespelare, regissör, koreograf och dramatiker bl.a. på Norrlandsoperan, Riksteatern, Unga Tur, Orionteatern, Edinburgh Fringe Festival med finska ACE, Viirus/Teater Mestola i Helsingfors och med scenkonstplattformen Svärmen.
Joséphine har sin bakgrund i fysisk gestaltning och i arbete med text och röst. Hon jobbar ofta med formstarka koncept och i gränslandet mellan ordet, rörelsen och musiken. Hon intresserar sig för textens förmåga att vara specifik, i kombination med det ordlösas förmåga att gestalta det som finns mellan raderna.